12/17/2005
La Chute






نام کتاب: سقوط (‏La Chute‏)‏
نویسنده: آلبر کامو
مترجم: شورانگیز فرخ
چاپ پنجم: تابستان 83‏
انتشارات نیلوفر
قیمت: 1400 تومان










کامو نویسنده ایست که "بیگانه" اش مرا به غایت مجذوب کرد و "سقوط" اش به مرز دیوانه گی ام کشاند. ‏

‏"سقوط" کنار دستم ه . به جلدش و به قیافه ی "کامو" نگاه می کنم. شخصیت اصلی داستان رو با این چهره ‏مجسم می کنم. خودشه. چند جمله تایپ می کنم. به نظرم مسخره میان. پاک شون می کنم. از نوشتن دست می ‏کشم. ریش های زیر لبم رو که مدتی ه کوتاه نکردم، با انگشت سبابه به دندون هام می رسونم. کوتاه شون می ‏کنم. ریش های ریز جدا شده رو از رو زبونم بر می دارم و به شلوارک ام می مالم. این کارها رو چند بار ‏تکرار می کنم تا اینکه مطمئن می شم با دندون نمیشه کوتاه ترشون کرد. و در تمام این مدت به این فکر می ‏کنم که در مورد "سقوط" چی بنویسم تا هر کس بعد از خوندنش، اولین کتابی که خواست بخره، "سقوط" باشه.

"بیگانه" یکی از شاهکارهای ادبی جهان
در باره ی آلبر کامو‏